Health

How Beijing has muted Hong Kong’s independent media

Just days earlier, another independent online media outlet,
Stand News, closed after hundreds of police raided its offices and arrested
seven people. Two former senior editors at Stand News and the publication
itself were charged with conspiracy to publish seditious materials.

The latest closures are the final chapters in the demise of
independent media in Hong Kong, a city that once had some of the freest and
most aggressive news media in Asia. Now, as Beijing continues a sweeping
crackdown on the city, the journalists who once covered the city’s protests and
politics are increasingly either under arrest or out of work, without anywhere
to publish.

“What’s happening is not just another closure of a media
outlet,” said Lokman Tsui, a former journalism professor at the Chinese
University of Hong Kong. “This is part of a larger project by the government of
dismantling all critical media, of all independent media in Hong Kong.”

Beijing has targeted news outlets that rose with the city’s
pro-democracy protests.

Stand News and Citizen News were part of a flourishing media
scene that arose covering pro-democracy protest movements in Hong Kong. They
carried few advertisements, instead relying on donations. They were built for
online readers, often live streaming protests for hours on end.

When the protest movement was stamped out by widespread
arrests and a sweeping security law, they turned their focus to the courts,
documenting dozens of criminal cases against protesters and opposition
politicians.

Citizen News was founded five years ago by a handful of
editors and reporters with long experience at other news outlets in Hong Kong.
The company’s small size sometimes meant they couldn’t match the
comprehensiveness of larger publications. But they dug into local issues, often
delivering scoops on how the authorities were pressing their legal campaign
against the opposition.

See also  Former Sonali Bank MD, 10 others jailed for embezzlement

In September they were the first to report that prosecutors
planned to argue that a group that held annual vigils to mourn the victims of
the 1989 Tiananmen Square crackdown was subversive because of its slogan, “End
one-party dictatorship.”

As journalists continued to be arrested, Citizen News’
executives said they realised that publishing such work might no longer be
safe.

“We haven’t changed,” Daisy Li, the chief editor of Citizen
News, told reporters on Monday. “It’s the exterior, objective environment that
has changed. As the chief editor, I’m not able to decide whether this story,
that reporting or this quote, if published, will violate the law in this
changed environment.”

The end of Apple Daily set off a chain of arrests and
closures.

The newer digital outlets drew inspiration and staff from
Apple Daily, the aggressively independent newspaper founded in 1995 by tycoon
Jimmy Lai. Lai was vociferously anti-communist and promoted a freewheeling
style of tabloid journalism, as aggressive in covering government malfeasance
as it was in chasing celebrity gossip.

Lai was long a thorn in Beijing’s side. But after he and
several Apple Daily executives were arrested and the publication was forced to
close last year, the authorities’ attention turned toward smaller independent
outlets like Stand News and Citizen News. While they avoided the tabloid
sensibilities of Apple Daily, they were equally focused on scrutinizing the
government and giving voice to opposition figures, angering the authorities.

“They were super-professional in their news analysis,
super-rigorous in their fact-checking and also, this is the important part, they
were not afraid to speak truth to power,” Tsui said. “That’s what’s doing them
in right now.”

Weeks before the raid on Stand News, Hong Kong’s security
secretary, Chris Tang, accused the outlet of “biased, smearing and demonizing”
reporting on conditions in the city’s prisons.

See also  Four Biman passengers are arrested with 11kg of gold in Sylhet

Traditional news outlets, too, have been increasingly
restrained.

As independent outlets have shuttered, traditional news
media has grown increasingly cautious. Radio Television Hong Kong, or RTHK, a
public broadcaster long considered one of Hong Kong’s most reliable news
providers, has been remodelled by the government into something that critics
say more closely resembles Chinese state media, hewing closely to official
pronouncements and staid recounting of government activities.

When Peng Shuai, the Chinese tennis star, accused a former
senior Communist Party official of sexual assault last year, she set off the
sort of political scandal that traditionally would have dominated Hong Kong
media. But mainstream outlets initially ignored the development. RTHK’s website
carried a single story from a month after the allegations first emerged that
simply refers to the Women’s Tennis Association’s concerns about her safety,
without detailing Peng’s allegations.

Ming Pao, a centrist Chinese-language newspaper, at first
carried the news only in its business pages. That article examined the effect
on companies connected to the official, Zhang Gaoli, who was formerly a member
of the Politburo Standing Committee, the top echelon of political power in
China. Ming Pao’s chief editor, reached by phone, declined to comment on the
coverage.

“Peng Shuai is the latest example where you can tell who is
not afraid to speak truth to power and who is,” Tsui said. “That is really
revealing to me that none of the main outlets were willing to put it on their
cover or even discuss it.”

Beijing’s own media outlets now have a more commanding
voice.

The silencing of independent news outlets has helped expand
the influence of Beijing’s own publications. State-controlled newspapers Wen
Wei Po and Ta Kung Pao have frequently used their pages to attack pro-democracy
politicians, journalists and activists. Opposition politicians have said
journalists from those newspapers sometimes tail them for days.

See also  VW sales hit 10-year low in 2021, BMW races ahead

Their pages are closely monitored for clues as to what the
security services might do next. When their attacks intensify, official actions
often follow.

Last year, Ta Kung Pao published a series of articles
attacking Stand News and accusing it of supporting terrorism for a piece that
compared violent resistance campaigns in Northern Ireland and Hong Kong.

Beijing and Hong Kong have fiercely defended the crackdown.

The arrests of journalists and closings of independent
outlets have received widespread criticism from media freedom organisations and
Western governments. After the raid on Stand News, Secretary of State Antony
Blinken urged the Hong Kong and Chinese central governments to release detained
journalists and media executives. “Journalism is not sedition,” he said.

Beijing has accused its critics in the West of seeking to
destabilise Hong Kong. “These people have wilfully misrepresented the lawful
actions taken by the Hong Kong Police Force, vainly attempting to use press
freedom as a shield for criminal acts and hamper the rule of law in Hong Kong
through the straw-man trick,” the People’s Daily, the Communist Party’s
flagship newspaper, said in an editorial.

In a letter to The Wall Street Journal, Hong Kong’s chief
secretary, John Lee, has said that instead of criticising the crackdown in
editorials, the newspaper should support the arrests. “If you are genuinely
interested in press freedom, you should support actions against people who have
unlawfully exploited the media as a tool to pursue their political or personal
gains,” he wrote.

© 2021 The New York Times Company

Related Articles

Back to top button